سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
دلتان را به بودجه و نمایشگاه خوش نکنید
قرائتی: در کجای اسلام آمده آیه الکرسی را روی یک دانه برنج بنویسند

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام محسن قرائتی با انتقاد از برخی کارها که به تدبر در قرآن کمک نمی کند گفت:اینکه کسی آیة‌الکرسی را روی دانه برنج می‌نویسد، یا اینکه کسی دیگر قرآن 40 تُنی را نوشته است، در کجای اسلام است؟ آیا واقعا این کار دعوت و تدبر به قرآن است؟

خبرگزاری فارس: قرائتی: در کجای اسلام آمده آیه الکرسی را روی یک دانه برنج بنویسند
-------------------------------

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، جشن مبعث پیامبر ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم در حسینیه الزهرا(ع) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز و رییس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) برگزار شد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سخن معروف امام خمینی (ره) «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»، اظهار داشت: هر کجا فردی موضوعی را میان 2 کلمه قرار داد، یک سوی آن دروغ است،‌ مثلاً کسی بگوید: آقای فلانی من فقط تو را دوست دارم، این سخن دروغ است.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه در قرآن نیز از عبارت فقط استفاده شده است،‌ به تشریح این موضوع پرداخت و ابراز داشت: حال در اینجا یا باید بگوییم نغوذ بالله خداوند  دروغگو است، به طوری که در آیه قرآن آمده است: «لا اَسئَلُکُم علیهِ اَجراً اِلاّ المَوَدَةَ فی القُربی»، پیامبر مطرح می‌کند، من چیزی جز مودت و محبت با خویشاوندانم را از شما نمی‌خواهم، در اینجا معلوم می‌شود که راه رسیدن به خدا فقط از طریق محبت و دوستی با اهل‌بیت میسر است.

وی با تاکید بر اینکه راه اهل‌بیت (ع) تنها مسیر صحیح رسیدن به خداست، در خصوص برخی از اعمال اسلام، افزود: در اسلام می‌گوید که اذان را بر پشت بام خانه‌ها بگویید،‌در کجای اسلام است که اذان را در بالای مناره 90 متری بگویند؟ در نهج‌البلاغه ویژگی محراب را بیان می‌کند که ساده باشد،‌ حال کجا محراب‌های ما ساده است!؟

رییس ستاد اقامه نماز بیان داشت: اینکه از طریق موسیقی می‌خواهند به خدا برسند، کجا اسلام این را می‌گوید! در کشور ما 20 سال است که قاریان بین‌المللی را دعوت و مسابقه برگزار می‌کنند، در حالی که در قرآن تدبر را در کنار تلاوت بیان می‌کند،‌ حال با این همه بودجه‌ای که صرف برگزاری آن شده است، چه مقدار صرف تدبر قرآن شده است؟!

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن انواع و اقسام قرآن‌ها با خط‌های مختلف وجود دارد، ‌ادامه داد: اینکه کسی آیة‌الکرسی را روی دانه برنج می‌نویسد، یا اینکه کسی دیگر قرآن 40 تُنی را نوشته است، در کجای اسلام است؟ آیا واقعا این کار دعوت و تدبر به قرآن است!؟

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماز میان کارمندان آن اهمیت داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در شکل خوشبینانه 200 نفر از هزار کارمند سازمان به نماز اول وقت و جماعت اهمیت می‌دهند و 800 نفر باقیمانده نسبت به اذان بی‌اعتنا هستند، در این حال که شما به نماز اهمیت نمی‌دهید،‌ چگونه می‌خواهید اسلام را در جهان صادر کنید!؟

وی با تاکید بر اینکه نباید پول بیت‌المال صرف امور بیهوده شود، ضمن گلایه از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: نباید اوقات ارزشمند را بیهوده صرف کرد.‌ در روز قیامت از وقت و پول هزینه شده، سوال خواهد شد،‌ اگر روزی یک برنج دور ریخته شود و آن را در 70 میلیون نفر ضرب کنیم، طی یک سال چه مقدار برنج در ایران به هدر خواهد رفت! اکثر شما مقلد امام هستید، امام خمینی در فتوای خود می‌فرماید: دور ریختن نصف لیوان آب، اسراف است، اسراف گناه کبیر است و گناه کبیره، عدل را فاسد می‌کند، پس اگر امام جماعتی بیش از نصف آب لیوان وضو گرفت، نماز او اشکال دارد، چون از عدالت خارج شده است.

رییس بنیاد فرهنگی مهدی موعود با اشاره به اینکه باید توجه داشت که بیت‌المال را در کجا خرج کرد، خطاب به مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار داشت: دلتان را به بودجه خوش نکنید، اینکه بودجه صرف نمایشگاه قرآن یا فلان کاشی‌کاری که خط آن را هیچ جنّی نمی‌تواند بخواند، چه بهر‌ه‌ای برای اسلام دارد؟!

وی با بیان اینکه مدیران نباید در انجام امر الهی، خود را مقید به برخی از  امور دنیایی کنند، افزود: من خودم را مثال می‌زنم تا به کسی بر نخورد، اگر قرار باشد به نماز جماعتی بروم و در این حین عمامه‌ام در جوب بیفتد، فوری شما را زنگ می‌زنید که مشکلی برای‌تان پیش افتاده و نمی‌توانید به نماز جماعت بروید! مگر این نیم کیلو پنبه چه ارزشی دارد که نماز جماعت را کنسل می‌کنید!

حجت‌الاسلام قرائتی با ابراز تاسف از اهمیت ندادن به جایگاه نماز در سازمان مزبور، بیان داشت: اگر در اینجا پسر من حضور داشت و 6 بار من او را صدا بزنم که آقازاده با شما هستم و او در این 6 بار جواب من را ندهد،‌ شما نمی‌گویید، چه پسر بی‌ادبی! حال اگر کسی که صدای اذان را بشنود، دو بار «حی علی الصلوٍة»، دو بار دیگر «حی علی الفلاح» و بار دیگر «حی علی خیر العمل» به او گفته شود و همچنان نسبت به اقامه نماز بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اهمیت باشد، این شخص بی‌ادب نیست!؟

وی خطاب به مدیران سازمان گفت: نمی‌خواهد انقلاب را صادر کنید، ظهر که شد، نماز بروید، در جایی که هزار نفر برای تبلیغ اسلام جمع شدند، هنوز در الفبای اسلام مانده‌اند! دیدم که زکات از حج مهم‌تر است و در قرآن بیشتر بر زکات تاکید شده است تا حج،‌ خدمت مقام معظم رهبری رفتم و گفتم: من در مسلمانی خود شک دارم، اینکه 30 حج واجب و عمره رفته‌ام، فردای قیامت از من بپرسند که این 30 حج را انجام دادی، چرا به جای آن برای زکات کاری نکردی! چه جوابی دهم، آقا گفتند: اگر این طوری می‌گویید، خیلی‌ها باید به مسلمان بودن خود شک کنند.

رییس ستاد اقامه نماز به طرح اسلامی کردن دانشگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: من کاری به قانون ندارم، اینکه در دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دختر و پسرها مجزا درس می‌خوانند و ناگهان این 4 میلیون و 700 هزار نفر دختر و پسر را با هم قاطی می‌کنیم،‌ حال کمیسیون اسلامی کردن دانشگاه را تولید کردیم و وزیر و چند تا رییس دور هم جمع می‌‌شوند، به کجا می‌رویم!؟

وی افزود: دختری در قبرستان بالای سر قبر پدرش گریه می‌کند، در اینجا می‌گوییم که دختر جان حجابت را درست کن! شما دختر و پسر را در دانشگاه قاطی کردید، به حجاب دختر در گورستان گیر می‌دهید! محال است که با این کارها درست شود.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه الزهرا، مترو و حرم امام رضا(ع) اجرا شده است، پس می‌توان این کار را کرد، بیان داشت: برنامه درس‌هایی از قرآن 32 سال است که پربیننده‌ترین برنامه مذهبی تلویزیون است، برای هفت سال دیگر هم برنامه پخش نشده مطلب آماده دارم، این کار را از خانم‌ها یاد گرفتم که سبزی خرد می‌کنند تا برای 6 ماه دیگر داشته باشند!

وی با انتقاد از اینکه ریاست سازمان‌ تبلیغات اسلامی و ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که حتی یک بار برای مشورت با او تماس نگرفته‌اند،‌ افزود: به رئیس سازمان بگویید قرائتی از سازمان ناله دارد، این حرف‌ها اتمام حجت است!






تاریخ : چهارشنبه 91/3/31 | 6:25 صبح | نویسنده : علی | نظرات ()
گزارش فارس از نشست مسکو -70
جلیلی: غرب در معرض انتخاب است/ هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد

خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: امروز 1+5 در معرض یک انتخاب است و هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: جلیلی: غرب در معرض انتخاب است/ هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امشب (سه‌شنبه) پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در نشستی خبری به تشریح گفت‌وگوهای دو روزه در مسکو پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود. به خصوص ایران بحث‌های جامعی را هم درباره تبیین دیدگاه‌های خود در محورهای پنجگانه تهیه کرده بود که نشست اول گفت‌وگوها به ارائه این دیدگاه‌ها معطوف شد.

جلیلی افزود: دیدگاه‌هایمان صریح و واضح بیان شد. تأکید کردیم غنی سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است. غنی سازی برای مصارف صلح‌آمیز در همه سطوح حق مسلم است.

وی خاطرنشان کرد: آنها امروز در معرض یک انتخاب هستند که بخواهند از مسیرهای بن بست گذشته خارج شوند و در مسیری که همکاری با ملت ایران است، گام بردارند.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت موجب شود آنها بتوانند با استفاده از بحث‌های جلسات کارشناسی مسیر صحیح را انتخاب و از مسیر بن بست گذشته خارج شوند.

جلیلی افزود: آمادگی داریم در جلسات کارشناسی، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و سیاسی با منطق روشن حقانیت مواضع ایران را به خصوص در فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای بیان کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگو غیرسازنده پاسخ متناسب خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد. حرکت در مسیر سازنده گفت‌وگوها و همکاری می‌تواند آینده را برای موفقیت مذاکرات رقم بزند.

مشروح این اظهارات متعاقبا ارسال می‌شود.






تاریخ : چهارشنبه 91/3/31 | 6:24 صبح | نویسنده : علی | نظرات ()
راههای توبه و استغفار  از گناه خود ارضایی چیست؟

 

دوست عزیز سلام

اگر چه عمل خود ارضایی را بعضی از دانشمندان غربی جزئی از رفلکسهای طبیعی بدن می شناسندو آن را به دفعات کم توصیه کرده اند – بعضی ابعاد جسمی را در نظر گرفته از آثار و مضرات مخرب و مرگباری که بر روح و روان و جسم می گذارد به طور جدی غفلت کرده اند- اما دین مبین اسلام به شدت  این عمل را مورد سرزنش و نکوهش قرار داده است.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

“هر کس از راهی، غیر از همسرش، شهوتش را دفع کند، از تجاوز کاران است”.       [ مؤمنون (23) آیة 7] یعنی از حکم الهی و انسانی تجاوز کرده است.

پیامبر اسلام در این باره می فرمایند:

“هر کس شهوتش را با دست ( و هر طریق دیگری غیر از مسیر طبیعی و ازدواج) دفع کند، مورد لعنت و نفرت خداوند است”.[ مستدرک، کتاب النکاح، ص 570]

ازنظر مراجع تقلید نیز این عمل حرام و گناه می باشد .

لذابه شما و تمام کسانی که به این عمل مبتلا هستند توصیه می کنم هرچه زودتر توبه کرده دست از این عمل برداشته رو به سوی خدا بیاورند و از در رحمت و فضل او نا امید نگردند که خود بزرگترین گناهان است.

اما برای توبه در احادیث و روایات چندین نکته بیان شده که در اینجا به اختصار عرض می کنم :

 

پس از پیدا شدن حالت توبه و پشیمانی و ندامت از کارهای ناپسند، چند عمل سزاوار است:

    1 – سه روز روزه گرفتن؛

حضرت امام صادق(ع) می‏فرماید: “توبه نصوح که خداوند به آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه است”.

(وسائل الشیعه، باب 88، کتاب چهارم، ح 1)

    2 – غسل توبه؛

حضرت رضا(ع) به کسی که می‏خواست از گناه استماع غنا توبه کند، فرمود: “برخیز و غسل کن”. و پیامبر(ص) می‏فرماید: “نیست بنده‏ای که گناهی کند و هر اندازه که باشد، سپس پشیمان شود و توبه کند؛ مگر این که خداوند به عفو و آمرزش به او رجوع می‏فرماید. سپس [به آن شخص که می‏خواست توبه کند] فرمود: برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما”.

(مستدرک الوسائل،  ج 12)

    3 – خواندن دو یا چهار رکعت نماز؛

 امام صادق(ع) می‏فرماید:”هر بنده‏ای که گناهی کرد، پس برخیزد و تحصیل طهارت کند (وضو بگیرد) و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، بر خداست که توبه‏اش را بپذیرد”.

(وسائل الشیعه، باب 86 کتاب جهاد)

    4 – استغفار و خواندن دعا ؛

استغفار و خواندن دعاهای توبه‏ای که از ائمه اطهار(ع) وارد شده است، خصوصاً دعاهای صحیفه سجادیه (به خصوص دعای 31) و نیز مناجات خمسة عشر (بخصوص مناجات اول) و… باید هنگام خواندن دعا، معانی آنهارا متذکر باشد و سعی کند که حالش با گفتارش یکی باشد.

 

    5 – تکرار توبه و استغفار؛

 حضرت صادق(ع) می‏فرماید: “هرگاه بنده‏ای زیاد آمرزش جوید، نامه عملش بالا می‏رود، در حالی که می‏درخشد”.

 (کافی، کتاب دعا، باب استغفار)

    6 – در نظر گرفتن زمان مناسب برای استغفار؛

اختیار کردن وقت سحر برای استغفار (هر چند در هر وقتی که حالت توبه و دعا باشد، استغفار در آن وقت مطلوب و نافع است) ؛ لکن سحر اثر خاصی در پاک شدن از گناهان دارد و خداوند در چند جای قرآن مجید، به آن امر فرموده و استغفار کنندگان در سحر را مورد ثنای خود قرار داده است و آن را صفای اهل تقوا و بهشتیان می‏شمارد”.
نحوه استغفار از گناه و مراحل آن

استغفار، درجه‏ی انسان‏های بلندمرتبه است و شش مرحله دارد. اول: پشیمانی از گذشته؛ دوم: تصمیم بر ترک گناه در آینده؛ سوم: پرداخت حقوق مردم، تا آن که خدا را ملاقات کنی؛ چهارم: جبران واجبات ترک شده؛ پنجم: از بین رفتن گوشت‏های روییده از حرام در بدن؛ ششم: چشاندن سختی طاعت به بدن برای جبران خوشی معصیت.

اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین و اجعلنی فیه من عبادک الصالحین القانتین, و اجعلنی فیه من اولیائک المقربین برأفتک یا ارحم الراحمین

در فراز اوّل از دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان با دلی شکسته متوجه بارگاه الهی می‏شویم و می‏گوییم:اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین

خدایا! مرا امروز از استغفار کنندگان قرار بده.


«استغفار» به معنای توبه و طلب بخشش از گناهان است. «استغفار» عملی پسندیده است که سبب تقرّب انسان به پروردگار می‏شود. اگر انسان به بخشش و رحمت پرودرگار امید نداشت و نسبت به آینده‏ی خود مأیوس و نگران بود، هیچ گاه استغفار نمی‏کرد، بلکه روز به روز بر دامنه‏ی گناهانش افزوده می‏شد.

«استغفار» باید جنبه‏ی عملی داشته باشد؛ زیرا استغفار واقعی آن است که عمل صالح، جبران گناهان و اصلاح گذشته را در پی داشته باشد. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام فرمودند:

استغفار، درجه‏ی انسان‏های بلندمرتبه است و شش مرحله دارد. اول: پشیمانی از گذشته؛ دوم: تصمیم بر ترک گناه در آینده؛ سوم: پرداخت حقوق مردم، تا آن که خدا را ملاقات کنی؛ چهارم: جبران واجبات ترک شده؛ پنجم: از بین رفتن گوشت‏های روییده از حرام در بدن؛ ششم: چشاندن سختی طاعت به بدن برای جبران خوشی معصیت.

علی بن حمزه از نزدیکان و شاگردان امام صادق علیه‏السلام چنین می‏گوید:

دوستی داشتم از سران بنی امیه، روزی به من گفت از امام صادق علیه‏السلام برایم اجازه بگیر تا به خدمتش برسم. من برای او اجازه گرفتم و با هم به حضور آن حضرت رفتیم. دوستم سلام کرد و در محضر امام نشست و به امام چنین گفت: «قربانت گردم، من کارمند این قوم یعنی خلفای بنی‏امیّه بودم و از این رهگذر، ثروت کلانی به دست آوردم. اینک توبه کرده‏ام، با این اموال چه کنم؟!»

امام فرمودند: «اگر افرادی مثل شما، «اعوان ظلمه» نبودند، بنی امیه نمی‏توانستند حقوق ما را پایمال کنند و به این همه مال و ثروت برسند».

آن گاه فرمودند: «اگر راه نجات تو را بگویم، آیا به آن عمل می‏کنی؟!»

او عرض کرد: «آری، قول می‏دهم که عمل بکنم».

امام فرمودند: «همه‏ی ثروتی که از ناحیه‏ی بنی امیه به دست آورده‏ای، به حساب بیاور و مالک آن‏چه از اموال را شناختی، به او برگردان، و صاحب آن‏چه را که نمی‏شناسی، از سوی صاحبش صدقه بده. اگر چنین کنی من در پیشگاه خدا، ضامن بهشت برای تو می‏شوم».

علی بن حمزه می‏گوید: پس از آن که امام صادق علیه‏السلام دوستم را نسبت به پاک ساختن اموالش و توبه‏ی حقیقی نصیحت فرمود، دیدم دوستم مدت طولانی در فکر فرو رفت و سپس عرض کرد: «من تصمیم خود را گرفتم و دستور شما را انجام خواهم داد». از محضر امام بیرون آمدیم. دوستم با ما به کوفه بازگشت و همه‏ی آن چه به دست آورده حتی لباسی را که بر تن داشت، به صاحبانش رد کرد و بقیه را صدقه داد. کار به جایی رسید که ما برای او لباس می‏فرستادیم و معاش روزانه‏اش را تأمین می‏کردیم. از این جریان چند ماه بیشتر نگذشته بود که او بیمار شد. به عیادت او رفتیم، در حال جان دادن چشمانش را گشود و گفت: «ای علی بن ابی حمزه! سوگند به خدا، مولای تو؛ امام صادق علیه‏السلام به وعده‏ی خود وفا کرد.» این را گفت و از دنیا رفت. جنازه‏اش را برداشتیم و پس از غسل و کفن و نماز، دفن کردیم.

پس از مدتی به حضور امام صادق علیه‏السلام رسیدم. حضرت فرمود: «ما به وعده‏ی خود درباره‏ی دوستت (یعنی ضمانت بهشت) وفا کردیم». عرض کردم: «درست می‏فرمایی! دوستم هنگام مرگش همین گونه به من خبر داد!»1

بنابراین فراز نخست از دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان درباره‏ی توبه است.

از رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم نقل شد که فرمودند:

توبه را به تأخیر مینداز؛ زیرا مرگ ناگهانی می‏آید.2

امام علی ابن ابی‏طالب علیه‏السلام می‏فرمایند:

توبه قلب را پاک می‏کند و گناهان را می‏شوید.3

در قسمت دوم دعای این روز عرض می‏کنیم:و اجعلنی فیه من عبادک الصالحین القانتین

خدایا! مرا در زمره‏ی بندگان شایسته و فرمان‏بردار خویش قرار بده.

بنده‏ی صالح کسی است که اعمال نیکو و شایسته، ملکه و عادت او گردد. سختی‏ها و مشقّات را برای خدا تحمل کند و در راه خداوند از جان و مال و زن و فرزند بگذرد. ایمان به مبدأ و معاد، تلاش در راه عدالت، سبقت در خوبی‏ها، مبارزه با فساد و منکرها و گسترش معروف و خوبی‏ها، نشان دهنده‏ی روح طاعت بنده نسبت به مولا و پروردگارش است. در بخش آخر از دعای روز پنجم، با حالتی ملتمسانه، به درگاه ایزد منان روی می‏آوریم و می‏گوییم:
و اجعلنی فیه من اولیائک المقربین برأفتک یا ارحم الراحمین

خدایا! مرا از اولیا و دوستان مقرّب خود قرار ده، به رأفت و مهربانیت، ای مهربان‏ترین مهربانان!

اولیای خدا، کسانی هستند که میان آنان و خدا فاصله‏ای نیست؛ حجاب‏ها از قلبشان کنار رفته است و در پرتوی نور معرفت و ایمان و عمل پاک، خدا را با چشم دل می‏بینند آن گونه که هیچ شک و تردیدی به دل‏هایشان راه نمی‏یابد. در نظر اینان هرچه جز خداست، کوچک، کم ارزش و ناپایدار جلوه می‏کند.

امیرمؤمنان علی علیه‏السلام در خطبه‏ی معروف «همّام» درباره‏ی اولیا خداوند چنین می‏فرماید:

دل‏های آنان محزون و مردم از شرّشان در امان هستند.4

در قسمت دیگری از این خطبه می‏فرمایند:

اگر اجلی که خداوند برای آنان مقرر کرده، نبود، حتی یک چشم بر هم زدن ارواح آنان در بدن‏هایشان آرام نمی‏گرفت، به خاطر عشق به پاداش الهی و ترس و وحشت از مجازات کیفر او.

در فراز آخر از دعای روز پنجم از مقام قرب اولیای الهی سخن به میان آمد. ویژگی دیگر اولیای خداوند این است که هرگز دلشان نمی‏لرزد و اندوهناک نمی‏شوند.

سخت‏ترین لحظه برای آنان، لحظه‏ی هجران و دوری از پروردگار است.

زبان حال چنین افرادی در دعای کمیل این گونه است:

اگر مرا به آتش دوزخت بسوزانی، صبر می‏کنم، اما فراق و دوری تو را چگونه تحمل کنم؟
--------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
1ـ مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 24.
2ـ قصار الجمل، ج 1، ص 79.
3ـ همان.
4ـ نهج البلاغه، خ 193.
خبرگزاری فارس






تاریخ : سه شنبه 91/3/30 | 5:35 عصر | نویسنده : علی | نظرات ()
 
گزارش فارس از نشست مسکو -45
وقفه در دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 برای صرف ناهار و نماز

خبرگزاری فارس: دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو برای صرف ناهار و اقامه نماز متوقف شد.

خبرگزاری فارس: وقفه در دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 برای صرف ناهار و نماز

 

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مسکو، دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 در هتل "گلدن رینگ" (حلقه طلایی) مسکو برای صرف ناهار و اقامه نماز پایان یافت.

مذاکرات مسکو که هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 است دیروز (دوشنبه) در دو نوبت در این محل برگزار شد.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. مذاکرات بغداد نیز سوم و چهارم خرداد ماه 1391 در این شهر برگزار شد.






تاریخ : سه شنبه 91/3/30 | 3:59 عصر | نویسنده : علی | نظرات ()
 
نگاهی به وضعیت ملک عبدالله سعودی
وقتی شاهزادگان در انتظار مرگ شاه هستند !

خبرگزاری فارس: انتظار در طبقه حاکم در عربستان این روزها طاقت‌فرسا شده است. پس از مرگ دو ولی‌عهد اکنون سوال این است که «شاه» تا کی هست؟

خبرگزاری فارس: وقتی شاهزادگان در انتظار مرگ شاه هستند !

 

به گزارش فارس، «نایف» هجدهمین پسر عبدالعزیز آل سعود شنبه 27 خرداد (16 ژوئن) بر اثر بیماری و کهولت سن درگذشت تا برای دومین بار طی 8 ماه گذشته زنگ خطر اختلافات را در عربستان سعودی به صدا در آورد.

از 36 پسر عبدالعزیز نیمی جان سپردند و نیمی دیگر در قید حیاتند. یکی شاه است و یکی (سلمان بن عبدالعزیز) ولی‌عهد است و باقی در انتظار.

انتظار در طبقه حاکم در عربستان این روزها طاقت‌فرسا شده است. هر چند مرگ نایف بن عبدالعزیز امید را در دل برخی شاهزادگان زنده کرد. شاهزادگانی که برخی شاید پس از مرگ دو ولی‌عهد، این بار به مرگ خود شاه چشم دوخته باشند.

قطعا این برای عبدالله بن عبدالعزیز اصلا احساس خوشایندی نیست که شاه باشی و طی هشت ماه دو برادر و ولی‌عهد خود را به دلیل کهولت سن و بیماری از دست بدهی و خود نیز در آستانه 90 سالگی آنچنان بیمار باشی که زمام امور را به زحمت حفظ کنی، حال آنکه اطرافیان در انتظار یکسره شدن کار یعنی مرگ خود شاه باشند.

هر چند این انتظار فقط داخلی نیست و در سطح منطقه و بین‌المللی این انتظار بخصوص در آمریکا و همچنین قطر در جریان است، اما نکته مهم این است که اختلافات فرزندان کهنسال عبدالعزیز که همه آنها جز شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز بالای 70 سال سن دارند، مانند آتش زیر خاکستر در انتظار شعله‌کشیدن است. شاید این شعله که در انتظار رسیدن «زمان جرقه مرگ شاه» باشد، حتی کوتاه‌تر از عمر ولایت‌عهدی نواف بن عبدالعزیز باشد.

خبرهای رسیده از نزدیکان عبدالله بن عبدالعزیز، حاکی است که حتی حرکت عادی برای وی دشوار شده است. سال گذشته او دو بار در آمریکا زیر تیغ جراحان آمریکایی رفت تا کمر خود را عمل جراحی کند. وضعیتی که شاه سعودی دارد، نه تنها طبقه حاکم در عربستان و البته سران بسیاری از کشورها بخصوص آمریکا را در انتظار مرگ قریب‌الوقوع قرار داده است، بلکه نشان از آغاز مرحله‌ای جدید در عربستان دارد. مرحله‌ای که نوادگان عبدالعزیز، در آن آشکارا پا به صحنه خواهند گذاشت.

اما اکنون، با انتصاب سلمان بن عبدالعزیز که بر خلاف آنچه اعلام شد، ملک عبدالله او را ولی‌عهد خود کرد نه شورای بیعت، اوضاع وارد آرامش قبل از طوفان شد. شاید اکنون شورای بیعت به ریاست مشعل بن عبدالعزیز برادر ناتنی عبدالله به احترام برادر بزرگ‌تر و مصالح کشور سکوت کرد و به ولایت‌عهدی سلمان تن داد و آشکارا اعتراض نکرد، اما مسلما در صورت مرگ شاه، این سکوت لحظه‌ای دوام نخواهد آورد. همچنانکه شاهزاده طلال (بن عبدالعزیز) پس از مرگ ولی‌عهد قبلی (سلطان بن عبدالعزیز) و اختلافات پیش‌آمده، از شورای بیعت استعفا کرد.

ملک عبدالله در سن 89 سالگی وضعیت جسمانی خوبی ندارد. تصاویر منتشر شده از او در مراسم تشییع نایف گواه این ادعاست. وی در بیشتر مراسم با حالی نزار بر روی صندلی خود نشسته بود و حرکتی نمی‌کرد. اطرافیان حتی به هنگام تسلیت برای اینکه او به زحمت نیفتد به دست‌کشیدن بر کتف یا دست او یا بوسیدن کتف او بسنده می‌کردند.

ملک عبدالله پس از عمل جراحی سال گذشته

ملک عبدالله بر خلاف معمول، این بار خیلی سریع و تنها یک روز پس از تشییع نایف، ولی‌عهد جدید را معرفی کرد. هدف وی این بود که اعلام کند عربستان قادر است این مشکل را بسرعت پشت سر بگذارد. این یعنی اینکه شورای بیعت عربستان انعطاف زیادی از خود نشان داده است. اما سوال این است که این انعطاف‌پذیری تا کی ادامه خواهد داشت؟. مسلما پس از دو بار انعطاف‌پذیری، بعد از مرگ دو ولی‌عهد، صبر شاهزادگان به سر آمده است.

خصوصا اینکه پس از مرگ ولی‌عهد نخست شاه (سلطان بن عبدالعزیز)، شاه در حکمی برادر کوچک‌ترش شاهزاده عبدالرحمن را از معاونت وزارت دفاع برکنار کرد. شاه بر خلاف معمول در حکمش نگفت که «بنا بر درخواست وی» این جابه‌جایی صورت گرفته است. عبدالرحمن همیشه از اینکه از مناصب مهم دور بوده است گله‌ دارد. او می‌گوید که سنش از نایف و سلطان کمتر بوده است و باید به مناصب مهم گماشته می‌شد. اما سرانجام این اختلاف نظر، حتی معاونت وزارت دفاع را هم از او گرفت.

آنچه در پایان می‌توان گفت، این است که اختلافات در درون خاندان حاکم سعودی با مرگ دو ولی‌عهد آنقدر جدی شده است که ملک عبدالله با تعیین سریع سلمان تلاش کرد زبانه‌های آن را مهار کند. اما باید پرسید که با مرگ شاه که دور از انتظار هم نیست و ممکن است از زمان ولایت‌عهدی نایف هم کمتر باشد، آنگاه چه کسی مانع علنی شدن این اختلافات و سبب مهار آن در عربستان می‌شود؛ عربستانی که با ضرب‌وزور لطایف‌الحیل مانع بروز اعتراضات گسترده مردمی در خود شده است.

 






تاریخ : سه شنبه 91/3/30 | 3:58 عصر | نویسنده : علی | نظرات ()
   1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ارسلان قاسمی