سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
 
القدس العربی تحلیل کرد:
جنگ قدرت بین آل سعود بالاگرفته است/ گمانه زنی ها درباره ولی‌عهد جدید

خبرگزاری فارس: روزنامه القدس العربی در تحلیلی از بالاگرفتن دوباره جنگ قدرت در بین خاندان سعودی درپی مرگ دومین ولی‌عهد این کشور ظرف هشت ماه گذشته خبر داد.

خبرگزاری فارس: جنگ قدرت بین آل سعود بالاگرفته است/ گمانه زنی ها درباره ولی‌عهد جدید

 

به گزارش فارس، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: درپی اعلام خبر درگذشت شاهزاده نایف بن عبدالعزیز ولی‌عهد و وزیر کشور عربستان درجریان گذراندن دوره درمانی خود در یکی از بیمارستانهای شهر ژنو ، بار دیگر درها برای کشمکش میان شاهزادگان آل سعود در زمینه ولی‌عهد جدید باز خواهد شد.

ناظران سیاسی معتقد هستند که اختلافات در انتخاب ولی‌عهد و انتخاب وزیر کشور نهفته است.

منابعی در درون خاندان حاکم سعودی به روزنامه القدس العربی گفتند: باوجود اینکه شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع کنونی به ولی‌عهدی نزدیکتر می باشد اما پادشاه عربستان خواستار انتخاب یک شاهزاده جوان است.

این منابع گفتند که به احتمال زیاد سخن درون خاندان حاکم سعودی درحال حاضر درباره کنار گذاشتن شاهزاده سلمان از ولایت عهدی و انتخاب شاهزاده احمد بن عبدالعزیز (دومین فرزند کوچک عبدالعزیز پادشاه متوفی پس از شاهزاده مقرن رئیس دستگاه اطلاعاتی) به ولایت عهدی است که اکنون معاون وزیر کشور می باشد تا اینکه شاهزاده محمد بن نایف (فرزند ولیعهد متوفی) که هم اکنون دستیار وزیر کشور است، به سمت وزیر کشور منصوب شود.

ناظران معتقدند اگر شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع به ولیعهدی انتخاب شود؛ انتصابات و تغییرات گسترده ای بین شاهزادگان سعودی انجام خواهد شد.

شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق و متوفی از انتصاب شاهزاده سلمان به عنوان معاون دوم حمایت می کرد و ترجیح می داد شاهزاده سلمان به جای نایف در این سمت منصوب گردد.

پادشاه عربستان در پی وخامت حال شاهزاده سلطان ولی‌عهد اسبق و نیاز پادشاه سعودی به جانشین برای اداره امور کشور به هنگام سفر به خارج، شاهزاده نایف را در مارس 2009 میلادی به عنوان معاون دوم نخست وزیر منصوب کرده بود.

به نظر می رسد از زمان بیمار شدن شاهزاده سلطان پیش از مرگش، کشمکش و رقابت بین محافل شاهزادگان افزایش یافت به گونه ای که هر جناحی کار تقویت موقعیت خود را آغاز کرد و چشم به دستیابی به سمت های بالا را در صورت خالی شدن آنها دوخت.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز یکی از برادران شاه سعودی بحث و جدل نادری را در عربستان درباره خلافت بعد از تعیین امیر نایف به معاون دومی نخست وزیری در آن زمان ایجاد کرد.

شاهزاده نایف 78 ساله از شخصیت های محوری عربستان بود که اداره امور این کشور را در نبود پادشاه انجام می داد.

وی از دهه هفتاد میلادی پست وزارت کشور را برعهده داشت و نزدیکترین فرد به شخصیت های افراطی و بسیار بانفوذ دارای تفکر وهابی در عربستان بود.






تاریخ : یکشنبه 91/3/28 | 12:10 عصر | نویسنده : علی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ارسلان قاسمی