سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
غلامحسین الهام در اهواز:
دولت بدون مجلس قادر به انجام هیچ کاری نیست
سعی کنید از روی قومیت و منفعت شخصی کسی را به مجلس نفرستید

سرویس: سیاسی
1390/12/11
03-01-2012
16:28:07
9012-07228: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران - اهواز
سرویس: سیاسی

غلامحسین الهام گفت: مجلس در یک کلمه پرقدرت‌ترین نهاد کشور است و هیچ نهادی از میزان اختیار و توانمندی مجلس در مدیریت کشور به معنای اعم برخوردار نیست و به هیچ‌کس جز خداوند متعال که همه در مقابل آن پاسخگو هستیم، پاسخگو نیست، مجلس تقریبا یک اقتدار مطلق است.

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان، غلامحسین الهام که در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) اهواز سخن می‌گفت، اظهارکرد: علاوه بر اختیارات واضح و تصریح شده‌ای که برای مجلس در بخش‌های مختلف قانون اساسی لحاظ شده است، مجلس می‌تواند در تمام مسائل کشور قانون گذاری کند و به واقع پایه رابطه بین دولت و مردم باشد.

 

وی بیان کرد: این قانون‌هایی که سریع و تند در مجلس وضع می‌شود ممکن است موجب تضعیف حقوق بسیاری شود لذا آرامش و امنیت خاطر مردم در ثبات واضحیت و شفاف بودن قوانین است طوری که با تفاسیر و برداشت‌های مختلف باعث تصمیم‌های متعارض نشود.

 

الهام با بیان این که خوزستان و اهواز پیشانی دفاع از اسلام و میهن اسلامی بوده و میقات خون همه شهیدانی است که با تار و پودشان عظمت اسلام را در تاریخ جاودانه کردند، افزود:‌ روشن شدن جایگاه مجلس، خطیر بودن امر انتخابات را نشان می‌دهد و معیارهای لازم را برای این گزینش تاریخی تا حدی روشن خواهد کرد. لذا اولین بخش قانون اساسی درباره قوا، مربوط به قوه مقننه بوده و بعد از آن به بحث رهبری، قوه مجریه و قضاییه پرداخته شده است. یعنی به لحاظ تقدم اصول نیز قانون اساسی ساختار و اختیار مجلس شورای اسلامی را به عنوان اولین قوه‌ در نظام، بیان می‌دارد و این نشان از اهمیت این قوه در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی افزود: هر آنچه را که دولت می‌تواند تصمیم‌گیری کند در عمل مجلس هم می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در واقع مجلس در تصویرسازی هم عرض دولت قرار دارد. دولت بدون مجلسی مناسب که ظرفیت دولت را کارآمد و بالفعل کند مثل هواپیمای بدون فرودگاه است.

 

الهام با اشاره به این که مجلس می‌تواند دولت را فعال و یا زمین‌گیر کند تصریح کرد: کلید حرکتی را که مردم از رییس‌جمهور مورد انتخابشان انتظار دارند در دستان مجلس قرار دارد زیرا دولت و محتوای تصمیماتش در واقع با مجلس شکل می‌گیرد. لذا مجلس می‌تواند حرکت آفرینی کند و بر اجرای درست و دقیق دولت نظارت و برنامه‌های دولت را عملیاتی کند. در ضمن تمام نظارت‌های مالی بر بودجه‌های عمومی کشور در اختیار مجلس است که از طریق دیوان عالی محاسبات وارد عمل می‌شود.

 

وی گفت: تنها مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند در مسائل کشور به غیر از مسایل قضایی ورود پیدا کند و پس از تحقیق و بررسی لازم تخلفات را شناسایی و به دستگاهای قانونی اعلام کند در ضمن باید به عنوان صدای ملت از بلندگوی مجلس به اطلاع عموم برساند. مجلس تنها نهادی است که مذاکرات و گفت‌وگوهایش باید به طور علنی از طریق رادیو مستقیما پخش و به گوش مردم برسد تا ملت ناظر واقعی تمام وقت بر این تصمیمات باشد.

 

نماینده جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان این که مجلس می‌تواند با طرح سوال و یا استیضاح تمام وزیران را از سمت خود بر کنار کند، تصریح کرد: قانون اساسی ما بر خلاف نظام‌های سیاستی دنیا این اختیار را به مجلس داده است تا در چنین مسایلی ورود پیدا کند اگر چه مجلس ما یک نظام ریاستی است اما تمام اختیارات یک نظام پارلمانی را دارد. در هیچ یک از نظام‌های ریاستی، رییس جمهور در مقابل مجلس پاسخگو نیست اما در ایران بر عکس این قضیه وجود دارد.

وی با طرح یک سوال که این مجموعه مقتدر (مجلس) چگونه قابل کنترل است، گفت: اخیرا رهبر انقلاب اسلامی به نمایندگان فرمودند خودتان راهکارهای نظارت بر خودتان را فراهم کنید که متاسفانه هنوز این امر میسر نشده است. تنها چیزی که می‌تواند کنترل کننده این قدرت باشد ایمان و تدین آن نماینده است. یک نماینده باید خودش را در پیشگاه خداوند مسئول بداند و به هنگام وضع قانون مراعات ملت را بکند. نمایندگان ما می‌توانند قوانین الهی، عدالت محوری و حجت شرعی داشتن را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند.

 

وی گفت: حساسیت مساله این جاست که فکر نکنید اصحاب قدرت و ثروت تنها داعیه‌دار حکومت هستند. رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند، مراقب باشید نمایندگانی را که بدهکار و وام دار این دو گروه هستند به مجلس نفرستید. چرا که این کار خریدن اقتدار و قانون‌گذاری کل کشور و ملت است. یک تصمیم نماینده در قانون گذاری، می‌تواند یک ملت را به فقر مبتلا و یا امتی را نجات دهد و یا این که عده‌ای را پولدار کند. لذا این قوانین هستند که تمام سرنوشت ما را رقم می‌زنند.

 

الهام با بیان این که باید نماینده‌ای را به مجلس بفرستیم که با چنین احساس مسئولیتی بیندیشید، طرح دهد و یا لوایح دولت را ارزیابی کند، عنوان کرد: همین دکمه مخالف و موافقی را که نماینده در هنگام وضع قانون فشار می‌دهد حقوق بسیاری را جابه‌جا می‌کند. لذا نمایندگان مجلس در واقع کار تشریح را انجام می‌دهند.

 

وی خطاب به نمایندگان راه‌یافته به خانه ملت گفت: شما نمایندگان، متولی امور بندگان خدا شده‌اید لذا باید متدین و متعهد به حقوق مردم باشید که اگر این مساله تحقق پیدا کند نگرانی در کار وجود ندارد. من هیچ ضابطه‌ای را برای انتخاب یک نماینده اصلح به غیر از دین‌داری نمی‌بینم و معتقدم که ملاک یک انتخاب آگاه و هوشیار دینداری آن نماینده است. در واقع این دینداری است که اگر کسی کاری را نداند آن قدر متعهد است که زیر بار مسولیتش نرود. اگر حقیقتا دین‌داری وجود داشته باشد تخصص هم وجود خواهد داشت. لذا مردم این قدرت و امانت را به دست شما می‌سپارند و شما نیز باید نسبت به آن متعهد باشید.

 

الهام مجلس را یک کار جمعی برشمرد که باعث کاهش فساد در جامعه می‌شود و عنوان کرد: ‌امام راحل مجلس را امری بسیار مهم خطاب کردند و فرمودند مسامحه درامر مجلس مسامحه در امر مسلمین است و از گناهان کبیره به شمار می‌آید پس سعی کنید از روی قومیت و منفعت شخصی کسی را به مجلس نفرستید چرا که این کار آسیب زدن به کل کشور است. سهم شما مردم اهواز نه تنها در مدیریت کشور مهم بوده بلکه از جهاتی فرا ملیتی است پس کار بسیار مهمی بر دوش افرادی است که نمایندگی این ملت را بر عهده دارند.

وی تمام کشور را واحدی یک پارچه قلمداد کرد که می‌تواند به سرعت مشکلات نظام را برطرف و کشور را رو به پیشرفت سوق دهد و افزود: کشور و نظام ما یک جزیره مستقل نیست‌ و تک‌تک استان‌ها و شهرهای کشور به صورت حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته هستند، لذا باید با این افق نگاه کرد و نماینده مورد نظر را گزینش کرد. مجلس از بالا بر همه مسائل اشراف دارد و نمایندگان انتخابی این استان در واقع باید مظهر خوزستانی باشند که سهم عمده‌ای از سرمایه عمده انسانی را در کل کشور داشته و در مدیریت کل کشور اثرگذار است.

او با بیان این که خوزستان در زمان جنگ کشور را در مقابل تجاوز دشمن نگه داشت و همگی ما از این حیث مدیون این استان هستیم، افزود:‌ در عرصه‌ای دیگر باید ارتباط بین مجلس و دولت را مورد توجه قرار داد. دولت بدون مجلس قادر به هیچ کاری نیست. هر چند بار سنگینی اجرا بر دوش دولت است اما بدانید که همین دولت برای حرکت نیاز به قوت مجلس دارد. اگر بین مجلس و دولت تعارض گفتمان وجود داشته باشد قطعا موجب توقف و رکود کشور خواهد شد. اگر مجلس و دولت از دو گروه سیاسی به عنوان رقیب به یکدیگر نگاه کنند هم‌دیگر را خنثی کرده و دیگر آرمان‌های امام تحقق نخواهد یافت.

وی ادامه داد: نمی‌شود که در هر نظام و دولتی هر قوه مسیری را برای خود در نظر گرفته و طی کند بلکه باید با یکدیگر هماهنگ و زیر نظر ولایت و رهبری پرچم اسلام را بلند و به حرکت در آورند. امروز کشتی نظام به ناخدایی ولایت و رهبری در طوفان‌ها حرکت می‌کند و اگر مجلس زیر پای دولت و همین طور برعکس دولت زیر پای مجلس را سوراخ کند کشتی طوفان زده شده و غرق می‌شود.

 

الهام افزود: اقتدار مجلس باید در راه درست باشد تا کشور از فسادهای مالی، فکری و سیاسی و ترس از مقابل دشمن در امان باشد. در مجلس هشتم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو گام بلند برای جلوگیری از اختلافات بین دو قوه برداشتند. یک بار از طریق شورای نگهبان مشکلات بین دو قوه را با تفسیر قانون اساسی بر طرف کردند. بار دوم نهاد ثابتی ایجاد کردند تا ارتباط بین دو قوه را تنظیم کنند. اگر خدای نکرده مجلس چشمان خود را بر روی دولت ببندد و به دنبال منافع خاصی باشد فساد عظیمی در کشور رخ خواهد داد.

وی تنها راه ارتباط بین دولت و مجلس را تعامل سازنده طبق قانون برشمرد و افزود: این تعامل در عصری که ما در حال پیشرفت هستیم و توانستیم تهدیدات و تحریم‌های کشورهای بیگانه را به یک فرصت تبدیل کنیم برای ما بسیار مهم است. این موج حرکت که در اطراف ما وجود دارد برای ثبت اقتدار انقلاب اسلامی یک فرصت سازی است و خدای نکرده اگر با غفلت از این فرصت‌ها بگذریم تهدیدات اثر ساز بوده و دشمنان بر ما سوار می‌شوند.

 

او اختلاف و تشنج بین دو قوه را تهدیدی برای دو کشور قلمداد کرد و افزود: امروز بیش از هر چیز کشور به انسجام و وحدت درونی نهادهای نظام نیاز دارد چرا که این انسجام و وحدت می‌تواند برای مردم امیدواری ایجاد کند و مشکلات را بر طرف کند و به دنبال آن آرمان‌های بلند اسلامی را برای تحقق جامعه عدالت محور امام عصر (عج) فراهم کنند.

 

وی ادامه داد: اختلافات و تعارضات بین قوه‌ها امید کشورهای اسلامی را از این «ام القراء» قطع می‌کند. قانون اساسی ما تا کنون 35 سال عمر کرده که اگر متوقف شود امیدواری را از جهان اسلام می‌گیرد. لذا در این دوره نیاز به نمایندگانی داریم که شجاعت لازم در برابر دشمن و هم‌چنین به هنگام تصمیم‌گیری در وضع قانون را داشته باشند. پیامی که ما از این انتخابات می‌گیریم این است که مردم خوزستان خود تعیین کننده سرنوشت‌شان هستند و با نظام هم پیمان و هم قسم شده‌اند که این اقتدار ملی را، افزایش و تهدیدات دشمنان را کم می‌کند. مردم ما با این پیام باید بر سر صندوق‌های رای حاضر شوند و از ارزش‌های انقلاب و عدالت دفاع کنند و نباید پرچم‌های مبارزه با عدالت، فساد و تباهی را زمین بگذارند. همچنین برای رسیدن به آرمان‌های مطلوب و تبدیل شدن یک الگو برای تعاملات انسانی، علمی، ارزشی و سیاسی در بین کشورهای اسلامی باید با حضور پرشور خود به پای صندوق‌های رای برویم.

 

الهام اصل ورود به دولت و مجلس را هدف ندانست بلکه اصل ارزش‌ها، افراد، اندیشه‌ها و آرمان‌ها و حفظ دین و اسلام را یک هدف متعالی برشمرد و عنوان کرد: به فضل خدا با یک انتخاب صحیح و درست دین خود را به امام، شهیدان و رهبرمان ادا خواهیم کرد. اگر خدای نکرده با علم آن که نماینده‌ای اصلح نباشد و به آن رای دهیم نزد خدا پاسخ گو هستیم. امیدوارم مجلس نهم مجلس ایمان محور، فدایی اسلام ناب محمدی و مطلوب رهبری، امید ملت، برادر دولت و ناظر بر اعمال دولت باشد و این مرکز اقتدار تبدیل به مرکز اقتدار اسلام شود.

وی در پایان گفت: روز جمعه خوزستان با حضور حداکثری مردم بار دیگر خواهد درخشید و امیدوارم روز شنبه شاهد ورود نمایندگانی سالم و اصلح از این استان به خانه ملت باشیم.






تاریخ : جمعه 90/12/12 | 10:42 صبح | نویسنده : علی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ارسلان قاسمی